Aktivist Reklamlara Yönelik Y ve Z Kuşağının Tutumunun Satın Alma Niyetine Etkisi

dc.contributor.author Ugur, Hülya
dc.contributor.author Tosun, Nurhan Zeynep
dc.date.accessioned 2025-02-10T18:42:38Z
dc.date.available 2025-02-10T18:42:38Z
dc.date.issued 2024
dc.department Fenerbahçe University en_US
dc.department-temp Fenerbahçe Üniversitesi, Marmara Üniversitesi en_US
dc.description.abstract Tüketicilerin beklenti ve istekleri doğrultusunda markaların toplumsal konuları gündeme getirerek yeniden canlanması ve eşitlik, adalet gibi temel ve varoluşsal konuları içeren reklam mesajları, yeni bir reklam paradigmasının ortaya çıkmasına zemin hazırlamıştır. Aktivist reklamcılık olarak ifade edilen bu yaklaşım markaların reklam kampanyalarında hedef kitlelerine toplumsal ve sosyal konulara yönelik mesajlar iletmelerini içermektedir. Özellikle toplumsal ve sosyal konularda daha duyarlı olan ve markalardan farklılıklar bekleyen Y ve Z kuşakları için markaların aktivist bir duruş sergilemeleri büyük önem taşımaya başlamıştır. Bu doğrultuda bu çalışma, yeni bir reklamcılık akımına ışık tutan aktivist reklamlara yönelik tutumların satın alma niyeti üzerindeki etkisini değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Bu kapsamda çalışmada reklama yönelik tutum oluşumu üzerinde önemli bir etkiye sahip olan (a) reklam değeri, (b) güvenilirlik (c) bilgilendiricilik, (d) aldatıcılık, (e) eğlendiricilik ve (f) rahatsız edicilik tutum değişkenlerinin aktivist reklama yönelik tutum ve satın alma niyeti üzerindeki etkisi de irdelenmiştir. Bu bağlamda çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden biri olan anket tekniği kullanılarak 417'si Y kuşağı ve 417'si Z kuşağı olmak üzere 834 birey anket çalışmasıyla değerlendirilmiştir. Y ve Z kuşağı katılımcıları bağlamında aktivist reklamlara yönelik tutumların satın alma niyeti üzerindeki etkisi değerlendirildiğinde, regresyon analizinin bağımlı değişken (satın alma niyeti) ile bağımsız değişken (reklama yönelik tutum) arasındaki etkileşimi anlamlı bir şekilde ortaya konmuştur. Ayrıca reklama yönelik tutum oluşumunda önemli rol oynayan tutum değişkenleri boyutlarının aktivist reklama yönelik tutum ve satın alma niyeti üzerindeki etkisi değerlendirildiğinde, bağımlı değişkenler (tutum, satın alma niyeti) ile bağımsız değişkenler (reklam değeri, bilgilendiricilik, aldatıcılık, eğlendirici ve rahatsız edici, güvenilirlik) arasındaki etkileşimi açıklayan regresyon analizinin de anlamlı sonuçlar verdiği görülmektedir. en_US
dc.identifier.citation 0
dc.identifier.doi 10.56676/kiad.1348096
dc.identifier.endpage 325 en_US
dc.identifier.issn 2667-727X
dc.identifier.issue 12 en_US
dc.identifier.scopusquality N/A
dc.identifier.startpage 295 en_US
dc.identifier.trdizinid 1247750
dc.identifier.uri https://doi.org/10.56676/kiad.1348096
dc.identifier.uri https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/1247750/aktivist-reklamlara-yonelik-y-ve-z-kusaginin-tutumunun-satin-alma-niyetine-etkisi
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14627/830
dc.identifier.wosquality N/A
dc.language.iso tr en_US
dc.relation.ispartof Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi en_US
dc.relation.publicationcategory Diğer en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject İşletme en_US
dc.subject Sosyoloji en_US
dc.subject Halkla İlişkiler en_US
dc.subject İşletme Finans en_US
dc.title Aktivist Reklamlara Yönelik Y ve Z Kuşağının Tutumunun Satın Alma Niyetine Etkisi en_US
dc.type Other en_US
dspace.entity.type Publication

Files