Kronik Ayak Bileği İnstabilitesi Olan Kadın Voleybolcularda Stroboskopik Gözlükle Uygulanan Denge Eğitim Programının Etkinliğinin İncelenmesi

Contributors
Funders
ID
Project Abstract
Ankle sprains are the most common injury among volleyball players, accounting for approximately 41% of all volleyball-related injuries. About 20% of acute ankle sprains turn into chronic ones. Chronic ankle sprains are a problem that causes severe proprioceptive dysfunction, such as lack of joint position sense and delayed peroneal muscle reaction time, which causes a significant lack of instability and balance. Increased reliance on visual information in individuals with chronic ankle instability (CABI) does not change after traditional rehabilitation. Inability to use ankle joint somatosensory input of visual information has been identified as a factor leading to recurrent ankle sprains in individuals with CAB. Conventional CABI interventions do not address the need to correct altered somatosensory deficits following an ankle sprain. Therefore, having a specific treatment option that focuses on this neurophysiological dysfunction has the potential to be beneficial for these patients. Stroboscopic vision consists of the use of special glasses whose lenses change from clear to opaque intermittently for 100 milliseconds, thereby reducing visual feedback. Balance training using stroboscopic glasses offers a different approach from traditional balance training. Balance training applied with stroboscopic glasses is a technique that aims to manipulate visual perception. The main difference between balance training with stroboscopic glasses and traditional balance training is the use of stroboscopic glasses, which focus on the manipulation of visual perception. These glasses can force the perception process in the brain, thereby stimulating the balance mechanism more. To the best of our knowledge, there is no study examining the effectiveness of balance training with stroboscopic glasses for female volleyball players with KABI. The aim of our study is to compare the results of balance training given using stroboscopic glasses with traditional balance training. 20 KABI athletes who play volleyball professionally will be included in the study. Athletes will be randomized into two groups, Group A and Group B. Group A- Balance training group with stroboscopic glasses will be included in a combined balance exercise program with stroboscopic glasses 2 days a week for 8 weeks, accompanied by a physiotherapist. Group B-Traditional balance training will be included in the same exercise program, 2 days a week for 8 weeks, with a traditional balance exercise program accompanied by a physiotherapist. Demographic and clinical information of all patients to be included in the study will be recorded with a "Case Evaluation Form". The static balance of the athletes with the performance balance device, the dynamic balance with the Y balance test, the proprioception with the joint position sense test, the performance with the vertical jump test and the single leg hopping test, the functions of the "Foot Ankle Ability Measurement-Sports Scale" With the Tool, Patient Satisfaction will be evaluated with the “Global Change Scale”. In addition, feasibility evaluation will be made by calculating the attendance rate of the athletes to the programs. All data will be evaluated by statistical analysis methods. Ayak bileği burkulmaları, voleybol ile ilişkili tüm yaralanmaların yaklaşık %41'ini oluşturan voleybolcular arasında en yaygın yaralanmadır. Akut ayak bileği burkulmalarının yaklaşık %20'si kronik olanlara dönüşür. Kronik ayak bileği burkulmaları, önemli bir instabilite ve denge eksikliğine neden olan eklem pozisyon hissi eksikliği ve gecikmiş peroneal kas reaksiyon zamanı gibi ciddi propriyoseptif işlev bozukluklarına neden olan bir problemdir. Kronik ayak bileği instabiliteli (KABİ) bireylerde görsel bilgiye artan güven geleneksel rehabilitasyon sonrası değişmemektedir. Görsel bilginin ayak bileği eklemi somatosensoriyel girdisini kullanamaması, KABİ’li bireylerde tekrarlayan ayak bileği burkulmalarına yol açan faktörler olarak tanımlanmıştır. Konvansiyonel KABİ müdahaleleri bir ayak bileği burkulmasının ardından değişen somatosensoriyel eksikliklerin düzeltilmesi gerekliliğini ele almaz. Bu nedenle, bu nörofizyolojik işlev bozukluğuna odaklanan spesifik bir tedavi seçeneğinin de olması bu hastalar için faydalı olma potansiyeli taşımaktadır. Stroboskopik görüş, camları 100 milisaniye boyunca aralıklı olarak şeffaftan opak hale dönen ve böylece görsel geribildirimi azaltan özel bir gözlüğün kullanılmasından oluşmaktadır. Stroboskopik gözlüklerin kullanıldığı denge eğitimi, geleneksel denge eğitiminden farklı bir yaklaşım sunmaktadır. Stroboskopik gözlükle uygulanan denge eğitimi, görsel algıyı manipüle etmeyi hedefleyen bir tekniktir. Stroboskopik gözlükle uygulanan denge eğitimi ve geleneksel denge eğitimi arasındaki temel fark, görsel algının manipülasyonuna odaklanan stroboskopik gözlüklerin kullanılmasıdır. Bu gözlükler, beyindeki algılama sürecini zorlayarak, denge mekanizmasının daha fazla uyarılmasını sağlayabilir. Bilgimiz dahilinde KABİ’li kadın voleybolcular için stroboskopik gözlükle denge eğitiminin etkinliğini inceleyen herhangi bir çalışma bulunmamaktadır. Çalışmamızın amacı stroboskopik gözlük kullanılarak verilen denge eğitiminin geleneksel denge eğitimiyle sonuçlarını karşılaştırmaktır. Çalışmaya profesyonel olarak voleybol oynayan 20 KABİ’li sporcu dahil edilecektir. Sporcular Grup A, Grup B olmak üzere iki gruba randomize edilecektir. Grup AStroboskopik gözlükle denge eğitimi grubu, 8 hafta boyunca haftada 2 gün fizyoterapist eşliğinde stroboskopik gözlükle kombine denge egzersiz programına alınacaktır. Grup B-Geleneksel denge eğitimi, aynı egzersiz programına 8 hafta boyunca haftada 2 gün fizyoterapist eşliğinde geleneksel denge egzersiz programına alınacaktır. Çalışmaya dahil edilecek tüm hastaların demografik ve klinik bilgileri “Olgu Değerlendirme Formu” ile kaydedilecektir. Sporcuların statik dengesi performanz denge cihazı ile, dinamik dengesi Y denge testi ile, propriosepsiyonu eklem pozisyon hissi testi ile, performansları dikey sıçrama testi ve tek bacak hoplama testi ile, fonksiyonları “Ayak Ayak Bileği Yetenek Ölçüm-Spor Ölçeği” ile, Hasta Memnuniyeti “Global Değişim Ölçeği” ile değerlendirilecektir. Ayrıca sporcuların programlara devam etme oranı hesaplanarak fizibilite değerlendirilmesi yapılacaktır. Tüm veriler istatiksel analiz yöntemleri ile değerlendirilecektir.
Title
Project Principal Investigator
Project Coinvestigators
Keywords
Project Code
Project No
Project Start Date
Project End Date
Project Duration
Project Funder
Project Funding Program
Project Partners
Project Status
Handle URL
Description
Keywords
Volleyball
Postural Balance
Muscle Stretching Exercises
Ayak Bileği Yaralanmaları
Voleybol
Postural Denge
Kas Germe Egzersizleri