1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Turan, Erkan"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 4 of 4
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Covıd-19 ile İlgili Haberlerde Bilginin Yeniden Üretilmesi Sürecinin İnfodemik Açıdananalizi
    (2020) Sarıoğlu, Elif Başak; Turan, Erkan
    Covid 19 adı verilen salgın hastalığın tetiklediği kamusal panik, medyada daha önce görülmemiş orandabir bilgi paylaşım artışına ve beraberinde bilgi kirliliğine yol açmıştır. Özellikle sosyal medya kullanıcılarınınpaylaşımlarındaki yoğunluk, bu alanda eşi benzeri görülmemiş bir iletişimsel etkileşime yol açmıştır. Kaynağıçoğunlukla anonim olan dinamik uzamsam yayılım olarak ilerleyen söz konusu haberlerin, kolektif bir bilgikirliliğine yol açtığı anlaşılmıştır. Özellikle salgının başlangıç ve hızlı yayılma dönemlerinde, hastalık ile ilgiligeniş kitleleri etkileyebilecek gerçek dışı haberlerin paylaşım oranındaki artış endişe verici boyutlaraulaşmıştır. Bunun bir neticesi olarak, Covid-19 konusunda en yetkili kurumlardan biri olan Dünya SağlıkÖrgütü, sosyal medyada sözü edilen virüs ile bağlantılı üretilen paylaşımların artışının da dikkat çekiciolduğunu belirtmiş ve bu durumu “İnfodemi” olarak adlandırmıştır. Bir yandan hastalık ile mücadelede,virüsün öldürücü etkileri ve yayılım şekilleri gibi tıbbi sorunlar ile savaş sürerken diğer yandan küresel olarakkarşı karşıya olduğumuz bilgi artışı ve beraberinde bilgi kirliliği bütün dünyada hızla yayılmaktadır.Çalışmamızda, infodemi kavramı çerçevesinde, sosyal medya üzerinden paylaşılan ve bir anda gündemoluşturan, kaynağı çoğu zaman belirsiz olan ve bilimsel verilere dayanmayan bilgi akışının bir analizigerçekleştirilmiştir. Araştırma için Fenerbahçe Üniversitesi Akademik Araştırma ve Yayın Eğiti Kurulu’ndan2020/016 karar sayısı ile yazılı etik kurul izni alınmıştır. Çalışma 366 kişi üzerinde uygulanan anketyöntemiyle, katılımcıların infodemi kavramı konusundaki farkındalığı, Covid 19 döneminde infodemik bilgiakışının katılımcılar üzerindeki etkisi ve infodemik bilginin yayılımında haber paylaşım alışkanlıklarının rolüirdelenmiştir. Çalışmada infodemi kavramının bilinirliğinin sınırlı düzeyde kaldığı görülmüştür. Yalanhaberlerin sosyal medya yardımıyla yayılım hızının arttığı ve normleştirildiği gözlemlenmiştir.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Değişen Habercilik Anlayışı Kapsamında İzleyici Mesajlarının Habere Yansıması-örnek Çalışma: Fox Tv ve A Haber Örneği
    (2018) Alp, Hakan; Turan, Erkan
    Makalemiz kapsamında sosyal medya mesajlarının televizyonhaberlerini nasıl etkilediğini, değişen habercilikte içerik sağlamadansunumlarda ortaya çıkan yeni medya anlayışına vurgu yapılmakistenmiştir. Ortaya çıkan bu yeni medya anlayışı bağlamında televizyonhaberlerinde izleyici mesajlarının okunmasının, interaktif habercilikkavramına yeni bir boyut getirip getirmediği sorusuna da yanıtaranmıştır.Sosyal medya platformları sosyal medya haberciliğikavramının doğmasına neden olmuş, zamanla geleneksel medyayı daiçine alan yepyeni bir habercilik anlayışı sektöre hâkim olmuştur.Özellikle bu yeni anlayış çerçevesinde hazırlanan haberlere, sunumsürecinde izleyici etkisi söz konusu olabilmektedir. İzleyici anchormantarafından sunulan haberlerle ilgili görüş belirtebilmekte, sunucudanbunun yanıtını alabilmekte ve sunucunun izin verdiği olanaklardoğrultusunda içerik gönderebilmektedir. Medyaya hâkim olan bu yenianlayış haberciliğin geleceğini daha iyi anlayabilmek açısındanönemlidir. İşte bu çalışma, televizyon haberlerinin bir iletiden çok,izleyicinin de içinde yer aldığı yeni bir tarzla sunulmaya başlandığınıgöstermeyi amaçlamaktadır. Doğrusal olmayan, çoklu sayısal iletişimteknolojilerinin sağladığı yeni olanaklar medya üretim ve yaymaaraçlarına ulaşılabilirliğiyle kitle ve gazeteciler arasındaki ilişki de farklıbir boyut kazandı. Günümüzde online sosyal ağlarla interaktifgazeteciliğin ulaştığı boyutlar örnek olarak seçilen televizyon kanallarınınhaberleri incelenerek gösterilmek istenmiştir. İnternetin ulaştığı boyutlaberaber sosyal mecralar sanal ortam kullanıcıları tarafından vazgeçilmezbir alışkanlık haline gelerek, her yaştan, kültürden ve her kesimden geniş kitlelerin isteklerine yanıt verirken aynı zamanda bu ortamda fikirlerinipaylaşanların, eleştiri yapanların da buluşma adresi olmuştur.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Gelenekselden Dijitale Medyanın Dönüşümü Çerçevesinde Cnntürk ve Ntv İnternet Sitelerinin Karşılaştırmalı Analizi
    (2018) Alp, Hakan; Turan, Erkan
    Geleneksel medyanın günümüzde geldiği nokta ve geleceğine ilişkinsorunsalda karşımıza çıkan en önemli husus hız faktörünün egemen biretmene dönüşmesidir. Yeni medya yapısı gereği kitleye ilettiği sonteknolojik hizmetlerle beraber zamanla yarışmaktadır. Sosyal medya;interaktifliği, hızı, mevcut duruma anında yanıt verebilme gibi özellikleriyanında teknolojik olanakların getirdiği araç çeşitliliği sayesindekitlelerin sürece doğrudan katılımını sağlamaktadır.Gelenekselgazetecilikte, yalnızca haberin sunumunda değil, habere ulaşma, haberidüzenleme ve sunma tarzlarında temelden değişiklikler olmuştur.Günümüz teknolojisinin hızlı gelişimiyle beraber, yeni medyaortamlarında da her şeyi sayısal kodlara dönüştürmüştür. Bir yandan,hem üretici hem de son kullanıcı okur için hız artmakta, öte yandanüretici ve kullanıcı arasındaki kesin ayrım ortadan kalkmaktadır. Yenimedyayı geleneksel medyadan ayıran en önemli özellikler, dijitallik,yayılım hızı ve biçimi etkileşimselliği, sanallığı ve hipermetinsel oluşudur.Makalemiz kapsamında, Türkiye’de en fazla izlenen 5 haberkanalından, kuruluş itibariyle en eski iki büyük TV Haber Kanalları olanCNNTÜRK ve NTV’nin İnternet siteleri karşılaştırmalı bir şekildeincelemeye tabi tutulacaktır. Çalışmada, nicel araştırma yöntemlerindenbiri olan içerik çözümlemesi tekniği kullanılmıştır. Çalışmamızda yeniiletişim teknolojilerinde yaşanan gelişim ve değişiminin, gelenekselmedyanın sınırlarını (hız, etkileşim, ulaşılan insan sayısı) hanginoktalarda aştığının belirlenmesi amaçlanmıştır.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Article
    Sosyal Medyada Prime Time: Bireylerin Paylaşımları Üzerine Bir Analiz
    (2020) Turan, Erkan; Sarıoğlu, Elif Başak
    Geleneksel medyada “prime time” için ortak bir zaman dilimi söz konusuolabilmekteyken, sosyal medyada durumun farklı olduğu düşünülmektedir.Türkiye’de sosyal medya üzerine pek çok çalışma yapılmış olmasına karşın,kullanıcıların sosyal medyada aktif olduğu günler ya da gün içerisindekitercih ettikleri zaman dilimleri konusunda yapılan çalışmaların oldukçakısıtlı olduğu anlaşılmıştır. Bu araştırmada, kullanıcıların içerik yayınlarkenhangi saatleri tercih ettikleri, farklı sosyal medya hesapları için tercihlerinindeğişip değişmediği gibi konular incelenmiştir. Bu amaçla, en çok kullanılansosyal medya platformlarından Facebook, Instagram ve Twitter temelindeyoğunlaştırdığımız çalışmamızda, nicel araştırma yöntemlerinden ankettekniği kullanmıştır. Ulaşılan bilgiler ışığında ülkemizdeki sosyal medyakullanıcıları için geçerli olan prime time aralığı ile ilgili sonuçlaraulaşılmıştır. Ayrıca, araştırmamızda, sosyal medyada prime time aralığınınoluşması ile benliğin sunumu arasındaki bağlantı tartışılmıştır.