Sanal Toplulukların Oluşmasında İçerik Üreticilerinin ve Bireyler Arası Etkileşimin Rolü

dc.contributor.author Eyrek, Aysun
dc.date.accessioned 2025-04-11T19:35:01Z
dc.date.available 2025-04-11T19:35:01Z
dc.date.issued 2022
dc.department Fenerbahçe University en_US
dc.department-temp Fenerbahçe Üniversitesi en_US
dc.description.abstract Bu çalışmanın amacı, sanal toplulukların oluşmasında içerik üreticilerinin ve bireyler arası etkileşimin rolünü ortaya koymaktır. Covid-19 salgını tedbirleri kapsamında, sosyal yaşamın fiziki olarak kısıtlanması, bireylerin sosyal yaşam aktivitelerinin bir kısmını sanal ortamda gerçekleştirmelerine yol açmıştır. Bu dönemde özellikle YouTube içerik üreticileri, “Benimle” başlığı taşıyan videolar yayınlayarak, izleyicilerine evde kalma çağrısında bulunmuştur. İçerik üreticileri yemek yapmak, oyun oynamak gibi gündelik yaşam aktivitelerini kayıt altına alarak, izleyicilerinden aktiviteleri sanal ortamda birlikte yapmalarını istemiştir. İzleyiciler, içerik üreticilerinin videoları eşliğinde, bu aktiviteleri gerçekleştirirken aynı zamanda yorumlar kısmında aktiviteye katılan diğer kişiler ile etkileşime girmektedir. Türkiye’de de Covid 19 salgını tedbirleri kapsamında, eğitim-öğretimin Mart 2020 döneminden itibaren uzaktan olmasına karar verilmiştir. Bu dönemde, YouTube’da yayınlanan “Benimle Ders Çalış” başlıklı videoların hem yüklenme sayısında hem de izlenme sayısında artış yaşanmıştır. Bu çalışmada da Mart 2020 döneminde YouTube’da yayınlanan, 500.000’nin üzerinde izlenen “Benimle Ders Çalış” başlıklı iki videoya ait izleyici yorumları, sanal toplulukların oluşması bağlamında, içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Çalışmanın kavramsal zemini, Howard Rheingold’un “sanal topluluk” ve Henry Jenkins’in “katılımcı kültür” kavramlarına dayanmaktadır. Bu araştırma ile içerik üreticilerinin ve bireyler arası etkileşimin sanal topluluğun oluşmasında etkin rolleri olduğu ortaya konulmuştur. Ayrıca araştırma sonuçları, “Benimle” videolarının, izleyicilerin içerik üreticilerine yönelik parasosyal ilişki geliştirmelerini sağladığını göstermiştir. en_US
dc.identifier.doi 10.18094/josc.986871
dc.identifier.endpage 263 en_US
dc.identifier.issn 2148-2942
dc.identifier.issue 1 en_US
dc.identifier.scopusquality N/A
dc.identifier.startpage 238 en_US
dc.identifier.trdizinid 513780
dc.identifier.uri https://doi.org/10.18094/josc.986871
dc.identifier.uri https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/513780/sanal-topluluklarin-olusmasinda-icerik-ureticilerinin-ve-bireyler-arasi-etkilesimin-rolu
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14627/973
dc.identifier.volume 15 en_US
dc.identifier.wosquality N/A
dc.institutionauthor Eyrek, Aysun
dc.language.iso tr en_US
dc.relation.ispartof Selçuk İletişim en_US
dc.relation.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject İletişim en_US
dc.subject Sosyoloji en_US
dc.title Sanal Toplulukların Oluşmasında İçerik Üreticilerinin ve Bireyler Arası Etkileşimin Rolü en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication

Files