Beden Eğitimi Ders İkliminin Değerlendirilmesi: Ölçek Uyarlama Çalışması

dc.contributor.author Akın, Nurgül Keskın
dc.contributor.author Asci, Hülya
dc.date.accessioned 2025-11-10T17:14:15Z
dc.date.available 2025-11-10T17:14:15Z
dc.date.issued 2025
dc.description.abstract Amaç: Bu çalışmada, Beden E ğitimi Öğretmeninden Algıla- nan Destekleyici ve K ısıtlayıcı Güdüsel İklim Ölçeği’nin [Teacher- Created Empowering and Disempowering Motivational Climate Questionnaire in Physical Education (EDMCQ-PE)] Türkçe versiyo- nunun psikometrik özelliklerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntemler: 193 k ız (ya ş ort.=12,24±1,11) ve 228 erkek (ya ş ort.=12,25±1,08), toplam 421 ortaokul öğrencisi (6, 7 ve 8. sınıflar; yaş ort.=12,25±1,09) çalışmaya gönüllü kat ılmıştır. Otuzdört maddeden oluşan Beden Eğitimi Öğretmeninden Algılanan Destekleyici ve Kısıt- layıcı Güdüsel İklim Ölçeği’nin yapısı beş alt ve iki üst faktörden oluşan iki düzeyli hiyerar şik model, be ş faktörlü model ve iki faktörlü model olmak üzere üç farklı model ile test edilmiştir. Veriler, Doğrulayıcı Fak- tör Analizi (DFA) ve Açımlayıcı Yapısal Eşitlik Modellemesi (AYEM) yöntemleri kullanılarak analiz edilmi ştir. Bulgular: DFA sonuçlarına göre, test edilen 3 model de yeterli uyum indekslerine ula şamamıştır. Modelden 3 maddenin ç ıkarılması ve yapılan modifikasyonlar sonra- sında 2 faktörlü model için kabul edilebilir uyum de ğerleri elde edil- miştir. İki düzeyli hiyerar şik model ve 5 faktörlü model için DFA sonuçları yeterli uyum göstermemiştir. AYEM sonucunda 2 faktörlü mo- delin ve 5 faktörlü modelin kabul edilebilir ve iyi uyum değerlerine sahip olduğu bulunmuştur. İki faktörlü model için yeterli yakınsak geçerlik ve iyi iç tutarlılık değerlerine ulaşılmıştır. Sonuç: Bu sonuçlar, EDMCQ- PE’nin 2 faktörlü yapısının, Türk öğrencilerin beden eğitimi derslerinde öğretmenden algılanan güdüsel iklimin destekleyici ve k ısıtlayıcı yön- lerini değerlendirmek için uygun bir araç olduğunu göstermektedir. en_US
dc.identifier.doi 10.5336/sportsci.2024-107839
dc.identifier.issn 1308-0938
dc.identifier.issn 2146-8885
dc.identifier.uri https://doi.org/10.5336/sportsci.2024-107839
dc.identifier.uri https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/1353605/beden-egitimi-ders-ikliminin-degerlendirilmesi-olcek-uyarlama-calismasi
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14627/1313
dc.language.iso tr en_US
dc.relation.ispartof Türkiye Klinikleri Spor Bilimleri Dergisi en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.title Beden Eğitimi Ders İkliminin Değerlendirilmesi: Ölçek Uyarlama Çalışması en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.description.department Fenerbahçe University en_US
gdc.description.departmenttemp Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi,Fenerbahçe Üniversitesi en_US
gdc.description.endpage 159 en_US
gdc.description.issue 2 en_US
gdc.description.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
gdc.description.scopusquality N/A
gdc.description.startpage 147 en_US
gdc.description.volume 17 en_US
gdc.description.wosquality N/A
gdc.identifier.openalex W4412033286
gdc.identifier.trdizinid 1353605
gdc.openalex.fwci 0.0
gdc.openalex.normalizedpercentile 0.36
gdc.openalex.toppercent TOP 10%

Files