Beden Eğitimi Ders İkliminin Değerlendirilmesi: Ölçek Uyarlama Çalışması
| dc.contributor.author | Akın, Nurgül Keskın | |
| dc.contributor.author | Asci, Hülya | |
| dc.date.accessioned | 2025-11-10T17:14:15Z | |
| dc.date.available | 2025-11-10T17:14:15Z | |
| dc.date.issued | 2025 | |
| dc.description.abstract | Amaç: Bu çalışmada, Beden E ğitimi Öğretmeninden Algıla- nan Destekleyici ve K ısıtlayıcı Güdüsel İklim Ölçeği’nin [Teacher- Created Empowering and Disempowering Motivational Climate Questionnaire in Physical Education (EDMCQ-PE)] Türkçe versiyo- nunun psikometrik özelliklerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntemler: 193 k ız (ya ş ort.=12,24±1,11) ve 228 erkek (ya ş ort.=12,25±1,08), toplam 421 ortaokul öğrencisi (6, 7 ve 8. sınıflar; yaş ort.=12,25±1,09) çalışmaya gönüllü kat ılmıştır. Otuzdört maddeden oluşan Beden Eğitimi Öğretmeninden Algılanan Destekleyici ve Kısıt- layıcı Güdüsel İklim Ölçeği’nin yapısı beş alt ve iki üst faktörden oluşan iki düzeyli hiyerar şik model, be ş faktörlü model ve iki faktörlü model olmak üzere üç farklı model ile test edilmiştir. Veriler, Doğrulayıcı Fak- tör Analizi (DFA) ve Açımlayıcı Yapısal Eşitlik Modellemesi (AYEM) yöntemleri kullanılarak analiz edilmi ştir. Bulgular: DFA sonuçlarına göre, test edilen 3 model de yeterli uyum indekslerine ula şamamıştır. Modelden 3 maddenin ç ıkarılması ve yapılan modifikasyonlar sonra- sında 2 faktörlü model için kabul edilebilir uyum de ğerleri elde edil- miştir. İki düzeyli hiyerar şik model ve 5 faktörlü model için DFA sonuçları yeterli uyum göstermemiştir. AYEM sonucunda 2 faktörlü mo- delin ve 5 faktörlü modelin kabul edilebilir ve iyi uyum değerlerine sahip olduğu bulunmuştur. İki faktörlü model için yeterli yakınsak geçerlik ve iyi iç tutarlılık değerlerine ulaşılmıştır. Sonuç: Bu sonuçlar, EDMCQ- PE’nin 2 faktörlü yapısının, Türk öğrencilerin beden eğitimi derslerinde öğretmenden algılanan güdüsel iklimin destekleyici ve k ısıtlayıcı yön- lerini değerlendirmek için uygun bir araç olduğunu göstermektedir. | en_US |
| dc.identifier.doi | 10.5336/sportsci.2024-107839 | |
| dc.identifier.issn | 1308-0938 | |
| dc.identifier.issn | 2146-8885 | |
| dc.identifier.uri | https://doi.org/10.5336/sportsci.2024-107839 | |
| dc.identifier.uri | https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/1353605/beden-egitimi-ders-ikliminin-degerlendirilmesi-olcek-uyarlama-calismasi | |
| dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.14627/1313 | |
| dc.language.iso | tr | en_US |
| dc.relation.ispartof | Türkiye Klinikleri Spor Bilimleri Dergisi | en_US |
| dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
| dc.title | Beden Eğitimi Ders İkliminin Değerlendirilmesi: Ölçek Uyarlama Çalışması | en_US |
| dc.type | Article | en_US |
| dspace.entity.type | Publication | |
| gdc.description.department | Fenerbahçe University | en_US |
| gdc.description.departmenttemp | Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi,Fenerbahçe Üniversitesi | en_US |
| gdc.description.endpage | 159 | en_US |
| gdc.description.issue | 2 | en_US |
| gdc.description.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |
| gdc.description.scopusquality | N/A | |
| gdc.description.startpage | 147 | en_US |
| gdc.description.volume | 17 | en_US |
| gdc.description.wosquality | N/A | |
| gdc.identifier.openalex | W4412033286 | |
| gdc.identifier.trdizinid | 1353605 | |
| gdc.openalex.fwci | 0.0 | |
| gdc.openalex.normalizedpercentile | 0.36 | |
| gdc.openalex.toppercent | TOP 10% |