Lüks Algısı Bağlamında Reklamda Sanat Eseri Kullanımı: “İnci Küpeli Kız” Reklamları Örneği

dc.contributor.author Cesur, Damla Karşu
dc.contributor.author Tosun, Nurhan
dc.date.accessioned 2025-04-11T19:33:29Z
dc.date.available 2025-04-11T19:33:29Z
dc.date.issued 2021
dc.department Fenerbahçe University en_US
dc.department-temp Marmara Üniversitesi,Fenerbahçe Üniversitesi en_US
dc.description.abstract Kitlesel üretimle birlikte daha erişilebilir olan lüksün günümüzde yeni lüks olarak adlandırılmakta olduğu görülmektedir. Ancak yeni lüks kapsamında markaların, bir yandan kitlelere seslenirken diğer yandan da tüketicide lüks algısı uyandırma noktasında bir açmaza düştüğü fark edilmektedir. Bu sebeple, tüketicide lüks algısı yaratabilmek amacıyla gerek lüks gerekse kitlesel markaların kimi zaman, enderlik ve lüks gibi anlamları doğal olarak bünyesinde bulunduran görsel sanatlar ile çeşitli biçimlerde iş birliklerine gittikleri gözlemlenmektedir. Bu çalışma da, reklamda sanat eseri kullanımını tüketicinin lüks algısı çerçevesinde ele alır. Vermeer’in “İnci Küpeli Kız” adlı eserini biri doğrudan canlandıran ve hedonik mesaj veren; diğeri ise aynı eseri manipüle ederek kullanan ve faydacı anlayışa dayanan iki reklam özelinde gerçekleşen araştırma, reklamda yer verilen sanat eserine yönelik tüketici algısının, reklamı yapılan ürünün lüks algısına yansıyıp yansımadığını yol analizi (path analysis) tekniği aracılığıyla nicel olarak sorgulamaktadır. Bununla birlikte kurduğu aracılık modeliyle araştırma, sanat eserine yönelik algı ile lüks algısı arasındaki potansiyel ilişkiye reklam prestij algısının aracılık edip etmediğini de incelemektedir. Araştırma neticesinde ise reklamda kullanılan sanat eserine yönelik tüketici algısının her iki reklam bazında da reklamı yapılan ürüne yönelik lüks algısını etkilediği, ayrıca reklama yönelik prestij algısının söz konusu ilişkiye aracılık ettiği sonuçlarına ulaşılmıştır. en_US
dc.identifier.doi 10.18094/josc.935648
dc.identifier.endpage 1520 en_US
dc.identifier.issn 2148-2942
dc.identifier.issue 3 en_US
dc.identifier.scopusquality N/A
dc.identifier.startpage 1488 en_US
dc.identifier.trdizinid 435835
dc.identifier.uri https://doi.org/10.18094/josc.935648
dc.identifier.uri https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/435835/luks-algisi-baglaminda-reklamda-sanat-eseri-kullanimi-inci-kupeli-kiz-reklamlari-ornegi
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14627/956
dc.identifier.volume 14 en_US
dc.identifier.wosquality N/A
dc.language.iso tr en_US
dc.relation.ispartof Selçuk İletişim en_US
dc.relation.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject İletişim en_US
dc.subject İşletme en_US
dc.title Lüks Algısı Bağlamında Reklamda Sanat Eseri Kullanımı: “İnci Küpeli Kız” Reklamları Örneği en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication

Files