Lüks Algısı Bağlamında Reklamda Sanat Eseri Kullanımı: “İnci Küpeli Kız” Reklamları Örneği

dc.contributor.authorCesur, Damla Karşu
dc.contributor.authorTosun, Nurhan
dc.date.accessioned2025-04-11T19:33:29Z
dc.date.available2025-04-11T19:33:29Z
dc.date.issued2021
dc.departmentFenerbahçe Universityen_US
dc.department-tempMarmara Üniversitesi,Fenerbahçe Üniversitesien_US
dc.description.abstractKitlesel üretimle birlikte daha erişilebilir olan lüksün günümüzde yeni lüks olarak adlandırılmakta olduğu görülmektedir. Ancak yeni lüks kapsamında markaların, bir yandan kitlelere seslenirken diğer yandan da tüketicide lüks algısı uyandırma noktasında bir açmaza düştüğü fark edilmektedir. Bu sebeple, tüketicide lüks algısı yaratabilmek amacıyla gerek lüks gerekse kitlesel markaların kimi zaman, enderlik ve lüks gibi anlamları doğal olarak bünyesinde bulunduran görsel sanatlar ile çeşitli biçimlerde iş birliklerine gittikleri gözlemlenmektedir. Bu çalışma da, reklamda sanat eseri kullanımını tüketicinin lüks algısı çerçevesinde ele alır. Vermeer’in “İnci Küpeli Kız” adlı eserini biri doğrudan canlandıran ve hedonik mesaj veren; diğeri ise aynı eseri manipüle ederek kullanan ve faydacı anlayışa dayanan iki reklam özelinde gerçekleşen araştırma, reklamda yer verilen sanat eserine yönelik tüketici algısının, reklamı yapılan ürünün lüks algısına yansıyıp yansımadığını yol analizi (path analysis) tekniği aracılığıyla nicel olarak sorgulamaktadır. Bununla birlikte kurduğu aracılık modeliyle araştırma, sanat eserine yönelik algı ile lüks algısı arasındaki potansiyel ilişkiye reklam prestij algısının aracılık edip etmediğini de incelemektedir. Araştırma neticesinde ise reklamda kullanılan sanat eserine yönelik tüketici algısının her iki reklam bazında da reklamı yapılan ürüne yönelik lüks algısını etkilediği, ayrıca reklama yönelik prestij algısının söz konusu ilişkiye aracılık ettiği sonuçlarına ulaşılmıştır.en_US
dc.identifier.doi10.18094/josc.935648
dc.identifier.endpage1520en_US
dc.identifier.issn2148-2942
dc.identifier.issue3en_US
dc.identifier.scopusqualityN/A
dc.identifier.startpage1488en_US
dc.identifier.trdizinid435835
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.18094/josc.935648
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/435835/luks-algisi-baglaminda-reklamda-sanat-eseri-kullanimi-inci-kupeli-kiz-reklamlari-ornegi
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14627/956
dc.identifier.volume14en_US
dc.identifier.wosqualityN/A
dc.language.isotren_US
dc.relation.ispartofSelçuk İletişimen_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectİletişimen_US
dc.subjectİşletmeen_US
dc.titleLüks Algısı Bağlamında Reklamda Sanat Eseri Kullanımı: “İnci Küpeli Kız” Reklamları Örneğien_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files