Seni Gırtlaktan Seviyorum: William S. Burroughs’un Yapıtında Sesaltı Konuşma ve Bozulmuş Özduyum
dc.contributor.author | Ustun, Berkay | |
dc.date.accessioned | 2025-04-11T19:35:46Z | |
dc.date.available | 2025-04-11T19:35:46Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.department | Fenerbahçe University | en_US |
dc.department-temp | Fenerbahçe Üniversitesi | en_US |
dc.description.abstract | Amerikalı yazar William S. Burroughs’un yapıtını baştan başa kateden sesaltı konuşma kavramı istemsiz bir biteviyelik ile tanımlanır. Burroughs kavramı davranışçı psikolog John B. Watson’ın 1920 ve 1930’larda yaptığı ve düşünmeyi konuşma ve gırtlaktaki tezahürleri üzerinden açıklama gayretindeki çalışmalarından ödünç alır. Bu vizyonu benimser gibi olsa da yazar sessizliğin imkansızlığına dayanan bir tâbi olma haline vurgu yaparak sesaltı konuşma kavramına daha pragmatik ve deneysel bir yaklaşım getirir. Burroughs bu tarif edilmesi zor dil pratiğini ve ona dair söylemi mimetik bir müdahalenin nesnesi kılar ve “kesme” dahil biçimsel deneylerini sesaltı konuşmanın kayıtları haline getirir; amaç sesaltı konuşmayı ivmelendirip en aşırı sonuçlarına vardırarak zorlantılı niteliğini etkisiz kılmaktır. Bu deneyler tâbi olma halini ortadan kaldırmak yerine yeniden üretir gibi olunca, Burroughs başka yaklaşımların imkanını sorgular: Bu sefer organizma ve evrim anlatı malzemesi olacak ve insan gırtlağı türlü işlevleriyle Burroughs’un söyleminin merkezine yerleşecektir. Böylece Burroughs’un yapıtı felsefi ve antropolojik yankıları olan zengin bir dizi “organolojik” soruşturmaya açılacaktır. Örneğin, Deleuze ve Guattari gibi felsefeciler Burroughs’un eserinde “organsız beden” kavramı için bir kaynak ve esin buluyorken, fenomenolojinin de sesaltı konuşma kavramına taze bir kavrayış getirebileceği görülecektir. Özetle, bu makale kökeninde davranışçı bir kavram olan sesaltı konuşma kavramının Burroughs’un eserinde çok katmanlı bir yapısı olduğunu ve eleştirel bir söylemin yanı sıra kesme, “routine” gibi biçimsel deneyleri ve evrime yönelik spekülasyonu da harekete geçirdiğini gösterir. | en_US |
dc.identifier.doi | 10.21547/jss.1187818 | |
dc.identifier.endpage | 494 | en_US |
dc.identifier.issn | 1303-0094 | |
dc.identifier.issn | 2149-5459 | |
dc.identifier.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.scopusquality | N/A | |
dc.identifier.startpage | 478 | en_US |
dc.identifier.uri | https://doi.org/10.21547/jss.1187818 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.14627/1020 | |
dc.identifier.volume | 22 | en_US |
dc.identifier.wosquality | N/A | |
dc.institutionauthor | Ustun, Berkay | |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.relation.ispartof | Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Edebiyat | en_US |
dc.subject | Edebi Teori Ve Eleştiri | en_US |
dc.title | Seni Gırtlaktan Seviyorum: William S. Burroughs’un Yapıtında Sesaltı Konuşma ve Bozulmuş Özduyum | en_US |
dc.type | Article | en_US |
dspace.entity.type | Publication |