Ezra Pound ve A. H. Tanpınar: Modernist Dünya Edebiyatında İki Otantiklik Biçimi
dc.contributor.author | Uyurkulak, Serhat | |
dc.date.accessioned | 2025-04-11T19:35:45Z | |
dc.date.available | 2025-04-11T19:35:45Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.department | Fenerbahçe University | en_US |
dc.department-temp | Fenerbahçe Üniversitesi | en_US |
dc.description.abstract | Bu çalışma, yerleşik edebiyat tarihi anlatılarında Batıya özgü bir akım olarak değerlendirilen modernist edebiyatın küresel bir nitelik taşıdığı ve tüm dünyada bu edebiyatın kapsamına giren eserler üretildiği iddiasına dayanmaktadır. Bu iddianın temelinde bizzat modernlik olarak adlandırılan durumun dünyasal bir nitelik taşıması yatmaktadır. Modernlik, sömürgecilik ve emperyalizm yanında dünyanın çeşitli bölgelerinde görülen modernleşme ve Batılılaşma projeleriyle birlikte tüm dünyayı kapsayan bir olgu hâline gelmiştir. Bu makale, modernist edebiyatı kendinden önceki akımlardan ayıran biçimsel ve teknik yeniliklerin, modernlik durumunun ortaya çıkardığı yeni öznel ve toplumsal deneyimleri temsil etme ve bunlara karşılık verme çabasından kaynaklandığını öne sürmektedir. Bu bağlamda Ezra Pound’un “In a Station of the Metro” adlı şiiriyle Ahmet Hamdi Tanpınar’ın Huzur (A Mind at Peace) başlıklı romanı incelenmekte, bu eserlerin taşıdıkları biçimsel ve teknik özellikler ortak bir modernlik deneyimi üzerinden tartışılmaktadır. Farklı coğrafyalarda değişik biçim ve içeriklerle yaşanan bu ortak deneyim parçalanma, bütünlük hissinin kaybı, yabancılaşma ve bunların doğurduğu otantiklik arzusu olarak tespit edilmiştir. Pound’un şiirindeki imge anlayışıyla Tanpınar’ın romanındaki rüya estetiği yönteminin, ortak parçalanma deneyimine ve otantiklik arayışına bağlı geliştirilen iki edebi buluş olduğu gösterilmiştir. Ayrıca çalışmada Pound’un ve Tanpınar’ın tahayyül ettiği iki ayrı otantiklik biçiminin özgün nitelikleri ele alınmıştır. | en_US |
dc.identifier.doi | 10.16953/deusosbil.1178011 | |
dc.identifier.endpage | 150 | en_US |
dc.identifier.issn | 1302-3284 | |
dc.identifier.issn | 1308-0911 | |
dc.identifier.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.scopusquality | N/A | |
dc.identifier.startpage | 134 | en_US |
dc.identifier.uri | https://doi.org/10.16953/deusosbil.1178011 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.14627/1016 | |
dc.identifier.volume | 25 | en_US |
dc.identifier.wosquality | N/A | |
dc.institutionauthor | Uyurkulak, Serhat | |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.relation.ispartof | Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Kültürel Çalışmalar | en_US |
dc.subject | Beşeri Bilimler | en_US |
dc.subject | Edebiyat | en_US |
dc.subject | Bilim Felsefesi Ve Tarihi | en_US |
dc.subject | Felsefe | en_US |
dc.subject | Edebi Teori Ve Eleştiri | en_US |
dc.title | Ezra Pound ve A. H. Tanpınar: Modernist Dünya Edebiyatında İki Otantiklik Biçimi | en_US |
dc.type | Article | en_US |
dspace.entity.type | Publication |