Dogville Filminin Deşifre Edici Yönünün Heterotopya Kavramı Üzerinden İncelenmesi Dogville Filmine Heterotopik Bir Bakış Açısı

dc.contributor.author Ural, Ayse Gulcin
dc.date.accessioned 2025-08-10T17:50:12Z
dc.date.available 2025-08-10T17:50:12Z
dc.date.issued 2025
dc.description.abstract Mekânın fiziksel ve geometrik tanımlarının ötesinde Kavramsal boyutunu sorgulamayı ve mekân felsefesi açısından değerlendirmeye almayı amaçlayan bu araştırma Foucault’un heterotopya kavramı bağlamında sinema ve mekân ilişkisini incelemektedir. Heterotopyalar; olağandışı bir ikilik yaratarak öznenin mekânda ayna etkisi yaşamasına ve tekil bir mekânsal algı yerine ikili bir mekânsal algı yaşamasına sebep eolmaktadır. İdealize edilmiş mekânın kullanıcı algısı üzerindeki homojen etkisi, heterotopyalar ile kırılmakta ve heterojen bir kullanıcı algısı oluşmaktadır. Michel Foucault ‘Öteki Mekânlara Dair’ isimli çalışmasında heterotopyaları altı ilke ile örneklendirmektedir. Bu çalışmada da sinema anlatılarının fiziksel deneyime çok yakın bir tecrübe yarattığı ön bilgisi ile örneklem filmi heterotopyaların altı ilkesinden biri ile açıklamak amaçlanmıştır. Mekânsal heterotopyaların bir film mekânında aranması ve yansımalarının değerlendirilmesi yönü ile farklı bir bakış açısı gelişebileceği düşünülmektedir. Örneklem film olarak, farklı bir mekânsal deneyim yaratması ve kullanıcı bilincine yönelik mekânsal bir yıkım gerçekleştirmesi sebepleriyle Dogville filmi seçilmiştir. Mimarlık ve sinema disiplinlerinin ortak noktalarının sağlayabileceği imkanlar dahilinde; sinematografik mekânsal alışverişi heterotopyalar bağlamında değerlendirebilmek için nitel araştırma yöntemlerinden genel tarama modeli kullanılmıştır. Bu yöntemle; heterotopya kavramı, sinema ve mekân ortaklıkları incelenmiştir. Edinilen bulgular hermenötik yöntem ile değerlendirilerek sonuç bölümüne ulaşılmıştır. Mekân kavramının tekil olarak ele alınmasından öte diğer disiplinlerle olan alışverişinin pekiştirilmesi ve kavramsal yönünün farklı bir bakış açısı ile sorgulanması açısından çalışma gerekli görülmüştür. en_US
dc.identifier.doi 10.32547/artvision.1520389
dc.identifier.issn 2822-3144
dc.identifier.uri https://doi.org/10.32547/artvision.1520389
dc.identifier.uri https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/1306951/dogville-filminin-desifre-edici-yonunun-heterotopya-kavrami-uzerinden-incelenmesi-dogville-filmine-heterotopik-bir-bakis-acisi
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/20.500.14627/1155
dc.language.iso tr en_US
dc.relation.ispartof Art Vision (Online) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.title Dogville Filminin Deşifre Edici Yönünün Heterotopya Kavramı Üzerinden İncelenmesi Dogville Filmine Heterotopik Bir Bakış Açısı en_US
dc.type Article en_US
dspace.entity.type Publication
gdc.author.institutional Ural, Ayse Gülcin
gdc.description.department Fenerbahçe University en_US
gdc.description.departmenttemp Fenerbahçe Üniversitesi en_US
gdc.description.endpage 19 en_US
gdc.description.issue 54 en_US
gdc.description.publicationcategory Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı en_US
gdc.description.scopusquality N/A
gdc.description.startpage 10 en_US
gdc.description.volume 31 en_US
gdc.description.wosquality N/A
gdc.identifier.trdizinid 1306951

Files