Deval, Özge

Loading...
Profile Picture
Name Variants
Deval, Ozge
Deval, Özge
Job Title
Doktor Öğretim
Email Address
ozge.deval@fbu.edu.tr
Main Affiliation
İç Mimarlık Ve Çevre Tasarımı Bölümü
İç Mimarlık Ve Çevre Tasarımı Bölümü
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü
Status
Website
Scopus Author ID
Turkish CoHE Profile ID
Google Scholar ID
WoS Researcher ID

Sustainable Development Goals

SDG data is not available
Scholarly Output

2

Articles

2

Citation Count

-

Supervised Theses

0

Scholarly Output Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Article
    Citation - WoS: 1
    Citation - Scopus: 1
    Integration of Artificial Intelligence Tools into Interior Architecture Education: A Study on Textual and Visual Representations
    (Univ Cueca, 2025) Deval, Ozge; Kosencig, Kamile Ozturk; Acirli, Zeynep; İç Mimarlık Ve Çevre Tasarımı Bölümü
    Despite numerous Artificial Intelligence (AI) applications in the field, there is currently a lack of empirical evidence supporting their integration into design education, as well as limitations due to the novelty of these applications. Therefore, this study proposes a workflow integrating AI-assisted ideation and visualization into interior architecture education. An empirical study was conducted with six interior architecture students.The design process has been researched in addition to capturing the functional limitations and difficulties encountered by students who experienced the suggested educational framework.The findings were analyzed using descriptive analysis, a qualitative research method.Findings revealed that AI tools can effectively support the early design phase with the recommended workflow. However, participants often struggled to apply it critically, relying heavily on AI suggestions.This study provides a novel perspective by elucidating the potential benefits, challenges and impacts of AI applications in interior architecture education.
  • Article
    Mekân ve Eğitim İlişkisi: Okul Öncesi Eğitimde Yaratıcılığı Destekleyen Fiziksel Ortamların Rolü
    (2025) Koyuncu, Bengisu; Deval, Özge; Aytekin, Emel Basarik; İç Mimarlık Ve Çevre Tasarımı Bölümü
    Yaratıcı potansiyelleri destekleyen okul öncesi eğitim ortamları, çocukların sosyal, duygusal, bilişsel ve fiziksel gelişimlerine katkı sağlar. Bu çalışmada, okul öncesi eğitim mekânlarının yaratıcı potansiyeli destekleme açısından ortak özellikleri analiz edilerek yeni bir mekânsal organizasyon modeli oluşturulmuştur. Betimsel araştırma kapsamında nitel yöntemlerden 'durum çalışması' benimsenmiş, bütüncül tekli durum deseni seçilmiştir. Araştırma, İstanbul Kadıköy’de bir anaokulunda yürütülmüş, amaçlı örnekleme yöntemiyle 10 çocuk ve 3 öğretmenle çalışılmıştır. Veri toplama sürecinde “Yaratıcı Öğrenme Ortamlarının Değerlendirilmesi Ölçeği” ve açık uçlu görüşme formları kullanılmıştır. Sonuçlar, geniş ve esnek mekânların yaratıcı gelişimi desteklediğini göstermiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda, çocukların yaratıcılığını artıracak bir mekân tasarım modeli geliştirilmiş ve standartların iyileştirilmesi gerekliliği vurgulanmıştır.