Browsing by Author "Tosun, Anil"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Article Citation - WoS: 0Evaluating the Styles of Coping With Stress of Individuals With Multiple Sclerosis During the Covid - 19 Pandemic(Marmara Univ, inst Health Sciences, 2022) Eroğlu, Nermin; Tosun, Anıl; Hemşirelik Bölümü; Fizyoterapi Ve Rehabilitasyon BölümüObjective: Multiple sclerosis (MS)is among the most influential environmental factors. Quarantine days during Covid-19 outbreak can cause conditions such as anxiety, isolation stress, financial and long-term economic stress, including health concerns.The descriptive study was planned and applied with the aim of examining the impacts of Covid-19 pandemic on the styles of coping with stress of individuals with multiple sclerosis. Methods: The study was carried out on 246 volunteer individuals during April2020-May2020 following the approval of the Turkey MS Association and the briefing provided to the individuals.The data were acquired via Personal Information Form and The Styles of Coping with Stress Scale. Results: The mean age of individuals with MS was 39.41 +/- 9.06 years. Statistically significant increase was found in the sub-dimensions of optimistic and helpless approach with gender, submissive approach with marital status, helpless and submissive approach with education status, helpless, submissive and seeking social support sub-dimensions with working status (p<0.0, p<0.05). Conclusion: It was determined that individuals with MS use the helpless approach and submissive approach most frequently in coping with stress during the Covid-19 pandemic.It was determined that those living with their families mostly use the optimistic approach and selfconfident approach.It is thought that MS associations will be effective in coping with stress in reducing symptoms and social and physical support through informative meetings, home visits, psychotherapies, yoga and organized trainings.Article Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinde Kahoot Sınav Yönteminin Sınav Kaygısı Üzerindeki Etkisinin Değerlendirilmesi(2023) Tekın, Demet; Eroglu, Nermın; Yorulmaz, Hatice; Tosun, AnilSınava giren öğrencilerin başarılarını etkileyen durumlardan biri sınav kaygısıdır. Bu sorunu ortadan kaldırmak amacıyla birçok çalışma yapılmış; özellikle de son dönemlerde teknolojinin etkisi araştırılmıştır. Ancak net bir sonuca ulaşılamamıştır. Bu nedenle araştırmada, teknoloji içerikli Kahoot ve klasik sınav yöntemlerinin, sınav kaygısı üzerinde herhangi bir farklılık oluşturup oluşturmadığını ortaya koymak amaçlanmıştır. Çalışma karşılaştırmalı, deneysel bir çalışma olup ön-son test yöntemi uygulanmıştır. Araştırmanın örneklemini, Fenerbahçe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde ortak ders alan 1. sınıfta eğitim gören 78 öğrenci oluşturmuştur. Yaş ortalamaları 20,12 ± 1.62 olan 18-31 yaş arasındaki öğrenciler rastgele sayılar tablosu kullanılarak iki gruba (Kahoot Grubu - KG; n: 38 / Klasik Sınav Grubu - KSG; n: 40) ayrılmıştır. Her iki gruba da 20 sorudan oluşan 30 dakikalık bir sınav uygulanmıştır. Sınav öncesi verilerin elde edilmesinde öğrenci bilgi formu ve sınav kaygısı ölçeği kullanılmıştır. Ön-son test yönteminin kullanıldığı çalışmada, sınav sonrası ölçekler yinelenmiştir ve sınavın öğrenciler üzerinde yarattığı kaygı düzeyleri belirlenmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre, her iki grup arasında da hem akademik başarı hem de sınav kaygısı açısından anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. İki grup arasında bir farklılık olmamasına karşın; kullanımı kolay, eğlenceli ve motive edici özelliğinden dolayı Kahoot uygulaması öğrencilerin eğitim ve değerlendirme sürecinde önerilebilir. Ayrıca sınav sonuçlarının kısa sürede raporlanmasının akademisyenler için önemli bir avantaj sağlayacağına inanıyoruz.